, Blog
Tabákové firmy používají u jednotných obalů na cigarety triky ke zviditelnění
Tabákové firmy používají u jednotných obalů na cigarety triky ke zviditelnění svých produktů, informoval britský The Guardian v říjnu 2019 na základě výzkumu zveřejněného v British Medical Journal. Článek obsahuje odkaz na plné znění výzkumné zprávy.
Ve Spojeném království byly v r. 2016 zavedeny jednotné obaly na tabákové výrobky. Výzkum provedený vědci u University of Bath zjistil, že tabákové společnosti před uvedením předpisů v účinnost účelově zvyšovaly produkci, aby původní balení mohla být v prodeji déle. Poté začali používat jiné způsoby, jak rozlišit produkty. Například společnost Philip Morris začala Marlboro balit do krabiček se zkosenými hranami a s novým uzavíracím mechanismem "pro-seal". Tabákové společnostmi rovněž mění popis filtrů na svých výrobcích tak, aby udržovaly dojem, že některé značky jsou méně škodlivé než jiné (například označením filtrů jako "pokročilé" nebo "silné").
Hlavní autorka výzkumné zprávy uvedla, že velké tabákové společnosti se snaží hledat způsoby jak podpořit prodej svých výrobků, využívat mezery v právní úpravě, případně i obcházet pravidla. Země, které o zavedení jednotných obalů na tabákové výrobky teprve uvažují, mají příležitost se z těchto zjištění poučit. Ve článku Tobacco firms accused of using gimmicks to subvert plain packaging je uvedena řada dalších informací i fotografie výše zmiňovaného balení.
[Zdroj: Tobacco firms accused of using gimmicks to subvert plain packaging; The Guardian, 20. 10. 2019; zobrazeno 26. 2. 2020]
Výzkumná zpráva
Výzkumná zpráva, ze které vychází článek citovaný výše, byla publikována v časopise BMJ Open Volume 9, Issue 9, pod názvem Prospective longitudinal study of tobacco company adaptation to standardised packaging in the UK: identifying circumventions and closing loopholes. Zpráva je přístupná zdarma.
Autoři: Karen A Evans-Reeves, Rosemary Hiscock, Kathrin Lauber, Anna B Gilmore
http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2018-028506